måndag 1 december 2008

Nedräkningen har börjat på riktigt

Den 1:a december och premiär för årets julkalender. Skägget i brevlådan handlar om Renée och Lage som driver en ingenjörsfirma. Renée gör själva uppfinningarna och Lage hjälper till med att gå och gnola. Samma dag som deras vän Klas flyttar in blir Lage äntligen färdig med önskelistan till Tomten. Nu är det bara att posta den. Men någonting går snett - mycket snett...
(storyn enligt SVT själva)



Spännande skulle man kunna tycka, men jag känner mig bara frågande. Hur tänkte man på SVT egentligen?! De två senaste årens julkalendrar har ju varit mer eller mindre lysande, både Lasse Majas Detektivbyrå och En riktig jul underhöll både vuxna och barn.

Jag kanske är överkritisk nu, eller bara jävligt cynisk. eller bara överanalyserar allt, men det känns ganska fånigt när två vuxna skådespelare i rollerna som Renée och Lage springer runt och pratar bebisspråk. Jag tror inte det är meningen att de ska föreställa barn. De verkar bara jävligt efterblivna...hmm de ska ju dessutom vara ngn sorts ingenjörer... jag fattar inte..

I sina färgglada Gunilla Axén-inspirerade "molnkläder" ser de ut som de har blivit stylade av Karin Mannerståhl herself... Henrik Dorsin springer omkring i en svart nazirock... och var bara allmänt skum... och hur många barn förstår vad ordet ekvivalent betyder?! 'Kompisen' Klas flyttar in...och han verkar ju bara mobba både Renée och Lage...

Jag har bara väldigt svårt att se vad det är som är roligt med det här och ställer mig frågande till hur många barn som egentligen tycker att det här är kul...För det enda jag kunde se som var bra med årets julkalender är dess visuella uttryck, och hur många barn är det som bryr sig om det?!

Jag ska komma ihåg att fråga barnen imorgon på jobbet om deras åsikt om årets julkalender...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar